luni, 23 noiembrie 2015

Alimentatie Corecta In Timpul Postului (Craciunului)


Postul este o practica atat medicala, cat si spirituala folosita din cele mai vechi timpuri. Sunt multe variante de post care reprezinta pauza alimentara sau renuntarea doar la anumite produse alimentare, cele de origine animala daca vorbim de postul crestin.

Postul Craciunului este un post destul de greu pentru ca suntem in anotipul Vata, adica  avem nevoie de o alimentatia mai nutritiva, nu reducatoare, cum este teoretic cea in timpul postului. De aceea, este foarte important ca acest post sa fie tinut corect, astfel incat sa nu ajungem in 1 dintre urmatoarele situatii:

1. Sa ne subnutrim si sa cream deficiente, slabiciune, stres pentru organism, scade capacitatea de efort si de conentrare, scade imunitatea.

2. Sa ne hranim cu produse de post extrem de calorice din cauza nevoii de hrana nutritiva. Pentru ca nu ne saturam cu mancare de post, de obicei folosim in exces asa alimente ca: paste, paine, alte produse din aluat si de patiserie, margarina, cartofi, mult ulei la prepararea mancarii, produse procesate de post (preparate din soia, zaharuri si o gramada de alte ingrediente de umplutura) etc. Ca rezultat ne ingrasam, insa tot nu ne hranim corpul pentru ca aceste produse au o valoare nutritiva foarte slaba. In plus, scopul principal al postului, acela de PURIFICARE fizica si spirituala nu este indeplinit. Degeaba il mai tinem.

Dupa toate astea, dupa terminarea postului mai si sarim brusc pe mancaruri care mai de care, ceea ce din nou este un stres mare pentru organism. Foarte multe cazuri de afectiuni si stari acute digestive sunt raportate in perioada sarbatorilor inclusiv din acest motiv. Corpul are nevoie de timp sa se acomodeze de la o alimentatie la alta. E bine sa avem rabdare, sa introducem alimente de origine animala treptat, sa observam cum se digera, sa ne ascultam corpul.

Pentru ca postul sa nu fie un stres pentru organism care brusc nu mai primeste o serie de substante nutritive esentiale, va recomand sa aveti grija sa introduceti alimentele vegetale foarte nutritive, cum le spun americanii ,,superfoods''. Iata o listuta propusa de mine:

1. Ulei de cocos---> in lipsa grasimilor hranitoare de origine animala, uleiul de cocos este cea mai buna alegere din grasimile vegetale. De asemenea, va recomand si alte produse de cocos: cocos proaspat, fulgi de cocos presati la rece, crema de cocos, lapte de cocos (fara aditivi).

2. Leguminoase ca: fasole Mung, fasole Adzuki, diferite tipuri de linte (de munte, rosie, maro). De asemenea, se pot folosi si alte legumenoase: fasolea, naut. Insa boabele cu bob mare se digera mai greu si nu sunt potrivite pentru orice constitutie.

3. Cereale integrale si decorticate cat mai diversificate. Recomand in mod special: grau integral, grau spelta, grau eincorn, ovaz bob intreg sau fulgi presati mecanic, orz, orez integral. Alte cereale care pot fi folosite pentru diversificare: orez rosu si negru, mei, secara etc. Graul si orezul au proprietati mai puternice anti Vata, de aceea este bine sa fie prezente aproape zilnic in alimentatie. Foarte nutritiva este combinatia intre cereale si leguminoase, cum este de exemplu in asa preparate ca mujaddara, kitchari, chili.

4. Pseudocereale: hrisca, amarant, quinoa. Pseudocerealele de regula au un profil nutritiv mai bogat decat cerealele si sunt musai de adaugat la alimentatia in timpul postului.

5. Alge marine, de preferat organice, din zone nepoluate. Algele sunt un aliment foarte concentrat si pot fi in acelasi timp si mancare si supliment in timpul postului. Va rog sa rasfoiti albumele mele pe Facebook pentru inspiratie in acest sens, am foarte multe mancaruri cu alge.

6. Nuci & seminte: nuci romaneste, migdale, susan, in, chia etc. Aici as pune accent pe seminte de canepa care au un profil nutritional foarte bogat si sunt foarte usoare pentru digestie in acelasi timp. Evitati retete raw vegan exclusiv din nuci, in mod special caju, sunt foarte grele pt. digestie.

7. Fructe de sezon, in mod special struguri si fructe deshidratate natural (fara zahar, fara sulfiti etc). Fructele deshidratate de goji au un profil nutritional foarte bogat pentru care au devint atat de populare. De asemenea curmalele sunt hranitoare si tonice.

8. Legume de sezon, in mod special radacinoasele crescute organic: morcov, sfecla, pastarnac, radacina de patrunjel, radacina de telina etc. Radacinoasele au capacitatea de ,,inradacina'', pueti citi in Nr.5 al revistei VEG mai multe despre acest aspect: http://www.andie.ro/veg/

9. Ciuperci. Ciupercile sunt considerate in Ayurveda un aliment greu pentru digestie si nu sunt indicate pentru Vata. Insa acestea sunt nutritive si dau satietate, asa ca le recomand in cantitati moderate si gatite alaturi de alte ingrediente care echilibreaza Vata dosha.

10. Polen (de preferat crud), eventual asociat si cu alte produse apicole, in mod special laptisor de matca. La produsele apicole am vazut ca e discutabil, majoritatea spun ca sunt de post, unii insa nu le considera de post (probabil ca s-a contaminat notiunea de post cu conceptul nou de ,,vegan''). Daca mancati apicole in post, polenul este cel mai important superaliment pe care il puteti adauga la alimentatia voastra. Se mananca ca atare, separat de mancare sau se poate adauga in salate de fructe, in smoothie-uri, in batoane etc.

Este foarte important ca mancarea sa aiba proprietati care scad Vata, adica sa nu fie uscata, sa fie gatita, calda, onctuoasa. Recomand ciorbe, kitchari, pilaf, risoto, tocanite de legume, radacinoase la cuptor, salate calde, terciuri de cereale.  Daca nu aveti pretentii la diversitatea meselor, puteti tine postul integral cu kitchari :) In Ayurveda dieta cu kitchari este folosita ca metoda de detoxifiere si resetare o sistemului digestiv si intregului organism. Despre kitchari am scris aici: http://blossomofanewlife.blogspot.ro/2012/11/tocanita-de-orez-si-linte-kitchari.html


Si acum o lista cu idei de mancaruri de post de pe blog si Facebook. Gasiti multe multe retete, cautati-le dupa cuvinte cheie pe blog (,,linte'', ,,orez'' etc) sau daca rasfoiti albumele de pe Facebook sau Instagram.

1. Orez negru + legume de sezon trase la wok + dressing cu alga chlorella si seminte de canepa
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206947089534846&set=pb.1206705328.-2207520000.1448283514.&type=3&theater

2. Salata de sfecla la cuptor + naut+ verdeturi de sezon + seminte de canepa:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206926564621736&set=pb.1206705328.-2207520000.1448283514.&type=3&theater

3. Micul dejun din quinoa + crema de cocos + fructe
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206876951781446&set=pb.1206705328.-2207520000.1448283620.&type=3&theater

4. Salata calda de quinoa + alge+ avocado: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206767032033521&set=pb.1206705328.-2207520000.1448283621.&type=3&theater

5. Hummus + alge organice: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206461427113589&set=pb.1206705328.-2207520000.1448284183.&type=3&theater

6. Salata de sfecla si rucola: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206133547556805&set=pb.1206705328.-2207520000.1448284329.&type=3&theater

7.  Kitchari din orez basmati integral si linte verde cu legume, servit cu pasta de susan integral: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206110340296638&set=pb.1206705328.-2207520000.1448284329.&type=3&theater

8. Micul dejung/gustare din Fulgi + fructe deshidratate + seminte chia si alte bunataturi inmuiate in lapte vegetal:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10206087515366029&set=pb.1206705328.-2207520000.1448284329.&type=3&theater

9. Salata de dovleac la cuptor + rucola+ ceapa rosie + rodie
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10205989669159935&set=pb.1206705328.-2207520000.1448284386.&type=3&theater

10. Kitchari + legume inabusite https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10205259436584577&set=pb.1206705328.-2207520000.1448284758.&type=3&theater

11.  Smoothie-uri supernutritive, gasiti multe pe pagina mea: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10207635954756046&set=pb.1206705328.-2207520000.1448284891.&type=3&theater

12. Paste cu legume trase la tigaie. Folositi paste din grau integral, dar si din alte cereale (porumb, orez, orez integral, quinoa etc) cum sunt acestea: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10207562150750992&set=pb.1206705328.-2207520000.1448284960.&type=3&theater

13. Kitchari servit cu alge organice: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10207680719115127&set=pb.1206705328.-2207520000.1448284891.&type=3&theater

14. Salata de alge in stil asiatic: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10207446474979170&set=pb.1206705328.-2207520000.1448285100.&type=3&theater

15. Mujaddara, mancare de linte si orez servita cu ceapa calita: http://blossomofanewlife.blogspot.ro/2013/05/mujaddara-mancare-arabeasca-de-linte-si.html

16. Chiftelute de legume cu faina de naut:
http://blossomofanewlife.blogspot.ro/2013/07/chiftelute-de-legume-cu-faina-de-naut.html

17. Hrisca + legume sotate
http://blossomofanewlife.blogspot.ro/2013/07/sote-aromat-de-legume-de-vara-cu-hrisca.html

18. Mancare de ciuperci si spanac servita cu quinoa sau alte cereale/pseudocereale propuse, paste integrale: http://blossomofanewlife.blogspot.ro/2012/03/sos-de-ciuperci-si-spanac.html

19. Orez brun + sos picant de linte si fasole: http://blossomofanewlife.blogspot.ro/2012/02/orez-brun-cu-sos-picant-de-linte-si.html

20. Micul dejun din amarant si fructe:
 http://blossomofanewlife.blogspot.ro/2012/12/terci-aromat-de-amarant-cu-fructe.html


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate