Ghee (unt clarificat)


Ghee este un produs tradiţional indian, un aliment şi un remediu folosit din cele mai vechi timpuri. Se foloseşte în bucătăria şi medicina ayurvedică şi este considerat un aliment pur sattvic. În alimentaţie se utilizează în locul untului sau a uleiului. Dacă este făcut corect şi din unt natural, ghee are calităţi superioare untului. Este cel mai rafinat produs din lapte şi de fapt nu se încadrează în Ayurveda în categoria lactatelor. Deci, poate fi consumat şi de cei cărora lactatele sunt contraindicate. Ghee se păstrează la temperatura camerei foarte mult timp fără să se strice şi cu timpul capată chiar calităţi terapeutice. În India se spune că un ghee care are 100 de ani este medicament pentru 100 de boli.

Proprietăţi nutritive & terapeutice:

  • are punct de ardere ridicat, undeva la 200-250 grade C, ceea ce îl face potrivit pentru gătit
  • favorizează digestia, este tonifiant şi stomahic
  • lubrifiază mucoasele şi întregul organism (excelent pentru Vata!)
  • este calmant, răcoritor şi antiinflamator (excelent pentru Pitta!)
  • creşte agni, focul digestiv (= o digestie bună, un metabolism bun, mai puţine toxine), în plus, spre deosebire de unt, scade nivelul colesterolului şi  NU îngraşă (deci e ok pt. Kapha în cantităţi moderate)
  • îmbunătăţeşte memoria şi facultăţile mentale
  • are efect antioxidant
  • ajută la regenerarea tuturor ţesuturilor şi organelor, intinereşte pielea ( ghee+apă are a Vata girl's best friends :) )
  • în timpul ,, arderii'' emană principii active care înlătură tensiunea fizică şi psihică
  • este perfect compatibil cu pielea şi este utilizat în tratament extern pentru multe afecţiuni dermatologice şi în cosmetică, avînd efect hrănitor, hidratant, emolient şi calmant.
  • în Ayurveda este folosit ca anupana, o substanta care funcţionează ca vehicol pentru principiile active din plante şi astfel le potenţează efectul

Cum se prepară

  1. Luaţi orice cantitate de unt crud de casă de la vacuţe fericite :). Untul din comerţ, inclusiv cel bio, nu poate fi folosit pentru un ghee adevarat, ayurvedic! Puneţi-l într-o cratiţă cu fund gros.
  2. Topiţi untul la foc mic pînă începe să fiarbă.
  3. Cînd apare spumă, faceţi focul şi mai mic dacă e posibil. Puteţi aduna particulele solide care se ridică la suprafaţă (după aceea va fi mai uşor de separat ghee-ul).
  4. Aveţi grijă ca untul să nu se ardă, să nu capete culoare închisă şi un miros mai ciudat. Dacă are un miros fin şi plăcut este foarte bine, dacă miroase a nuci prăjite, l-aţi stricat.
  5. Cînd ghee este gata, acesta va avea o culoare aurie deschisă şi va fi absolut transparent. 
  6. Timpul de procesare depinde de cantitatea de unt şi procentul de grăsime. Din experienţa mea, pentru 1/2 kg de un dureaza cam 1 oră. Atunci cînd începe să se clarifice, este bine să staţi lîngă el ca să prindeţi momentul exact cînd devine transparent, particule solide nu se mai ridică la suprafaţă, nu mai e spumă şi nu mai fîşîie (pentru că apa s-a evaporat).
  7. Transferaţi ghee într-un borcan din sticlă sau argilă. Puneţi tifon la gura borcanului cînd turnaţi (pentru a opri particule solide ramase). Lăsaţi să se răcească fără să-l acoperiţi cu capac.
  8. Substanta solida pe care ati cules-o din unt şi ce va rămîne pe fundul vasului adunaţi în alt vas şi utilizaţi cînd faceţi mîncare (adăugaţi la sfârşit la diverse mâncăruri din legume, folosiţi în loc de unt).
Asta-i tot! Dintr-un kg de unt obţineţi aproximativ 800 g ghee. Se păstrează într-un loc uscat şi răcoros, o parte puteţi lăsa şi la bucătărie, nu va rîncezi. Se foloşte pentru gătit (pentru a pregăti masala sau direct în mîncare, pentru călire), se unge pe pîine, se foloseşte în loc de cremă, se aplică pe piele uscată, buze crăpate, arsuri etc.
Mai ales dacă sunteţi o persoana de tip Vata trebuie să aveţi ghee întotdeauna în casă: gătiţi cu ghee felurile principale şi dulciuri, stropiţi nişte ghee peste mâncare, faceţi masajul zonelor uscate ale corpului (urmate de un duş, căci corpul va mirosi a lăptic hihi) şi aşa mai departe. De asemenea, persoanele de tip Vata-Pitta beneficiază de proprietăţile ghee-ului pentru că acesta este singurul ulei care e potrivit pentru ambele tipuri de constituţie.

Referinţe: The Hare Krishna Book of Vegetarian Cooking, Adiraja Dasa

Comentarii

  1. Buna!
    In face placere sa-ti multumesc foarte mult pentru super cadoul primit! Acest ghee este, intr-adevar, sanatos si cu efecte terapeutice rapide! am folosit si folosesc in continuare 1/2 lingurita dimineata pe stomacul gol, diluat in 50 ml apa calda/ceai. A fost eficient, in rezolvarea problemei mele, constipatie, chiar de la doua zi de folosinta! Minunat! Multumesc mult!

    RăspundețiȘtergere
  2. Alina, ma bucur tare mult ca ti-a placut ghee facut de mine, l-am facut cu mare drag :* Si ma bucur si mai mult ca stai mai bine cu problemuta ta :D :D

    RăspundețiȘtergere
  3. Tania, il folosesc si in terci-uri dimineata! trebuie sa invat sa-l prepar! :) Poate pare banal, dar, multumesc din nou! :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Super! Si mie imi place sa adaug un pic de ghee la terciul meu de cereale. Cu mare drag!

    RăspundețiȘtergere
  5. Tania...eu pricep mai greu.....asta doar uneori...si acum sunt intr-o astfel de perioada. Deci....m-am convertit iremediabil la ghee. Am terminat borcanul tau facut cadou. Da, ai mare dreptate ...imi place si ma simt fff bine cu el. Trebuie sa ma apuc sa-mi fac alt borcan. Sa inteleg ca il las acolo pe foc foarte mic sa ”fiarba” aprox 1 ora daca de exemplu daca am 1 kg de unt?

    RăspundețiȘtergere
  6. la 1 kg de unt dureaza cateva ore. Asta voiai sa stii? :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna Tania. Incerc sa fac si eu unt ghee acum. Sunt putin confuzata ca la 1 kg unt ai spus ca dureaza 1 ora. Iar in comentariul de sus catre Tatiana spui ca dureaza mai mult! Mi-e frica sa nu-l stric! Cat trebuie exact sa il las? Am cam 1kg 300 grame!?

    RăspundețiȘtergere
  8. mda, cred ca l-am ars! Are o culoare inchisa insa nu miroase a ars. ce ciudat! si era de la Obor luat de la Sibieni. Intr-o alta reteta scria sa nu iau spuma de deasupra si sa verific cu hartia, daca mai are apa in el. Ideea este sa razi hartia si cand nu mai sfaraie nu mai are apa si e bun.

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna! Ai dreptate. Faza e ca atunci cand am scris articolul am preluat informatii din cartea Adiraja Dasa, iar eu insumi am facut ghee doar in cantitati mici. Insa dupa aceea am inceput sa fac ghee in cantitati mari si am vazut ca dureaza mai mult. Oricum, timpul este aproximativ pentru ca depinde si de unt (ce procent de grasime) si de cat de mic e focul. Eu fac tot ce e terapeutic la foc extrem de mic, insa multa lume nu face asa. Asa ca singura metoda este de a urmari ghee, eu asa fac cel putin.
    E interesanta metoda cu hartie, daca ti-e mai usor asa, de ce nu. Insa substanta solida trebuie indepartata daca vrei sa ai ghee adevarat si nu un simplu unt topit (bun si el daca vrei sa folosesti numai pentru gatit). Daca vei indeparta substanta solida iti vei dai seama fara probleme cand ghee este gata- exact in momentul in care untul se clarifica, adica devine perfect transparent.
    Este posibil ca untul tau nu s-a ars. Daca are un miros si gust placut, armonios (de ars, amar, orice alta nota decat cea de unt) nu vad un motiv de ce nu l-ai folosi. Sunt sigura ca data viitoare te vei descurca fara probleme, totul se invata prin practica :).

    RăspundețiȘtergere
  10. Multumesc Tania. Am fost/cumparat alt unt si l-am facut la foc fff mic. Intr-adevar a durat mult mai mult. L-am spumat mereu. Cred ca am reusit de data asta. Este cristalin, auriu si pe fund are depuse din loc in loc cruste unele galbene unele mai brune. Am incercat sa il las pe foc mult , pana desupra nu prea se mai strangea asa o palca groasa uleioasa. Acum dupa ce l-am last 10 min sa stea, este cristalin, decantat si sper sa fie Ghee totusi- fara proteine prin el :). Spor in continuare. Ma inspir mereu si din blogul tau tare fain.

    RăspundețiȘtergere
  11. Super, ma bucur tare mult ca ai reusit! Si multumesc pentru apreciere :)

    RăspundețiȘtergere
  12. Buna.
    Ma intereseaza sa stiu daca este total inutil procedeul pentru untul din comert?

    RăspundețiȘtergere
  13. Buna Ani,
    Nu este total inutil pentru ca vei obtine o grasime purificata cu un punct de ardere mai inalt, va fi fara lactoza (in cazul in care o eviti) si se va pastra mult timp. Acesta este untul clarifiat, insa nu ghee adavarat ayurvedic care se face doar din lapte neprocesat obtinut de la animale fericite care mananca iarba :) Adica nu va avea proprietati terapeutice.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare