Linte cu sos de ciuperci şi sfeclă

Reteţa aceasta am găsit-o pe un blog pe care ador să-l răsfoiesc,  mai mult pentru imagini decât pentru reţete :),  www.greenkitchenstories.com . De obicei nu fac reţetele lor pentru că au combinaţii greşite, dar reţeta asta mi s-a părut foarte interesantă, deşi combinaţia linte-ciuperci-sfeclă mi s-a părut tare ciudată.. Am incercat-o imediat. Nu mi-a plăcut deloc, sincer nici nu am putut să-mi termin porţia. Niciodată nu mi se întâmplă să fac ceva care să nu-mi placă deloc, dar aici am făcut fără să ,,simt'' cum ar trebui să fie, după reţetă, căci nu ştiam ce gust ar trebui să aibă. Aşa că am renunţat la această reţetă. Câteva zile în urmă o cititoare dragă, Mihaela, ne-a povestit atât de frumos aici pe blog ce tocăniţă face din năut, linte, sfeclă şi multe alte legume şi am zis că ar trebui să-i mai dau o şansă combinaţiei linte-sfeclă. Am schimbat reţeta bourguignon-ului: am adăugat condimentele care îmi plac şi mi se pare că se potrivesc la această combinaţie, am tăiat rădăcinile mic (schimbă gustul foarte mult!), am gătit toate legumele împreună şi, bineînţeles, fără vin (de ce ar trebui să consum nişte sulfiţi fără rost, vinul nu schimba aproape deloc gustul, cel puţin n-l face mai bun). Secretul meu a constat în adăugarea unui amestec de condimente cu nuanţă dulce şi aromată, care s-a potrivit mult mai bine decât cimbru la acest sos. Acum a ieşit o mâncare pe gustul meu. E oricum ciudată şi s-ar putea să nu vă placă, dar merită să încercaţi şi s-o adaptaţi la gustul vostru. Mai ales cei  care vor să mai scoată carnea din dietă, căci sosul asta zici că-i făcut cu carne, de fapt asta şi era ideea reţetei: să înlocuiască carnea cu sfeclă (,beef' cu ,beet'). Bună idee, nu? :)
Aceasta mâncare este caldă şi consistentă, exact de ce avem nevoie în perioada rece a anului.  E ok pentru toate 3 dosha în cantităţi moderate, dacă acestea sunt în echilibru.

Ingrediente 2 porţii:
  1. o sfeclă medie
  2. un morcov mediu
  3. vreo 300 g de ciuperci (eu am folosit champignon)
  4. o ceapă (eu am folosit roşie)
  5. vreo 4 roşii medii
  6. o cană de linte verde 
  7. o lingură ulei de măsline (sau ghee, sâmburi de struguri)
  8. Codimente pt.linte (opţional): jum.lingurită sare, câteva frunze de dafin, jum. lingurită seminţe de fenicul, o crenguţă de cimbru
  9. Condimente pentru sos: jum. lg sare, 1-2 linguriţe amestec curry (eu am avut un amestec ,,dulce'': coriandru, curcuma, chimen, caradamom, piper, ghimbir, cuişoare, scorţişoara, nucşoara, fenicul). Dacă nu aveţi curry puteţi folosi pentru sos oricare din condimentele enumerate mai sus: coriandru, piper, ghimbir pot fi folosite într-o cantitate mai mare, iar condimenetele dulci (cardamom, scortisoara, nucsoara, cuisoare) doar foarte putin, mai puţin de un vf. de cuţit.
  •  Lintea se spală şi se pune la fiert într-o cantitate triplă de apă cu sau fără condimente. Condimentele nu doar dau o savoare aparte, ci şi îmbunătăţesc digestia.
  • Într-o tigaie cu fund gros se încălezşte uleiul. Se adaugă condimentele pentru sos. Dacă aveţi condimente întregi (de ex. boabe de coriandru, seminţe de fenicul), acestea se pun primele şi se lasă câteva secunde până încep să sară, apoi se adaugă condimente sub formă de pulbere, se amestecă câteva secunde până îşi deschid aroma, apoi se pune ceapa tăiată fin şi se căleşte la foc mic câteva minute. 
  • Adăugaţi morcovul tăiat feliuţe subţiri şi mai căliţi vreo 5 minute. Adăugaţi câte puţină apă dacă există pericol să se ardă. Apoi adăugaţi şi sfecla tăiată cuburi mici, mai căliţi câteva minute.
  • Între timp daţi roşiile prin răzătoare, îndepărtând coaja. Turnaţi pulpa în tigaie, adăugaţi condimentele (sare, dacă doriţi mai multe condimente din cele enumerate mai sus, plante aromatice) şi lăsaţi să se înăbuşe la foc mic. Puteţi adăuga şi puţină apă, astfel încât legumele să fie acoperite cu lichid. Acoperiţi cu capac. 
  • Între timp curăţaţi ciupercile, tăiaţi-le în 2 sau în 4 şi adăugaţi-le la legume. Înăbuşiţi până legumele devin moi, îndepărtaţi capacul astfel încât să scadă apa şi sosul să devină mai consistent. Verificaţi dacă mai e nevoie de condimente.
  • Lintea ar trebui să fie deja gata. Îndepărtaţi frunzele de dafin şi crenguţele de cimbru, exces de apă dacă e cazul. Aşezaţi în farfurii lintea şi acoperiţi cu mult sos. 
Se serveşte ca atare, ca felul II sau ca masă separată. Nu combinaţi cu pâine, salată etc. Nu este genul de mâncare care poate fi lăsat pentru a doua zi, aşa că serviţi imediat.  Poftă mare!

Comentarii

Postări populare