Sfaturi pentru sărbători şi reţetă sănătoasă de raţă la cuptor

Cu siguranţă faceţi o masă festivă de Crăciun şi va trebui să gătiţi şi ceva din carne pentru toată lumea. M-am gândit mult ce v-aş putea propune în locul preparatelor tradiţionale. Nu mă înţelegeţi greşit, nu zic că acum să nu mâncaţi mâncarea voastră preferată, însă de multe ori ne simţim atât de plini şi supraîncărcaţi după sărbători că regretăm că am mâncat atât. Mulţi au şi diverse stări acute de sărbători. Aceasta pentru că în general toate mâncărurile de Crăciun sunt extrem de grele de digerat. Acestea cresc excesiv Kapha dosha,  blochează canalele energetice şi favorizează acumularea de toxine. Dureri de stomac şi reflux gastroesofaian poate fi cauzat de exces de grăsime şi mâncare acidă (acid înseamnă nu doar gustul acid ci şi efectul postdigestiv) care dezechilibrează Pitta.
  • Nu vă recomand sarmale şi ardei umpluţi căci carnea de porc este în general foarte grea şi în plus combinarea ei cu carbohidraţi (orez)  şi lactate (smântâna) o face şi mai greu digerabilă. Puteţi gusta de poftă. Asociaţi cu nişte legume fierte sau fermentate şi nu uitaţi de ceaiul din condimente care va ajuta digestia. Folosiţi condimente din belşug.  
  • Foarte important este să nu amestecaţi deloc carnea (inclusiv peşte) cu lactatele şi mesele principale cu desertul. Puteţi servi între timp un ceai din condimente sau altfel de ceai, dar lăsaţi pentru digestie măcar 1 oră înainte să treceţi la desert (desert = fructe, prajituri).
  •  De preferat este şi să nu amestecaţi crudităţile cu mâncarea gătită pentru a evita balonarea. 
  • De asemenea aş evita grăsimi reci, de exemplu salate tradiţionale (cu ulei, brânză, smântână, maioneză), răcitură, carnaţi şi salam ca aparetiv... 
  • Combinaţia dintre alcool şi grăsime animală este devastatoare pentru pancreas (o să explic altă dată de ce), de ex. ţuică cu slănină. 
  • Mâncaţi puţin şi de preferat cât mai puţine feluri de mâncare pentru a evita combinaţii greşite. Mai bine mâncaţi mai des (chiar şi 4-5 ori) decât să supraîncărcaţi stomacul. Şi mai rău este să mâncaţi fără o pauză de cîteva ore. 

Însă există şi alternativă, puteţi găti carnea şi într-un mod sănătos. Gătiţi la grătar, la cuptor sau tigaie ceramică fără ulei. Serviţi cu sosuri sănătoase, cu multe vegetale, verdeaţă şi condimente.
  Iată o reţetă simplă de raţă la cuptor pe care o puteţi servi cu nişte legume cu un conţinut scăzut de amidon. Eu am vrut să fac raţa cu sos de soia, dar nu am găsit unul natural. A ieşit oricum foarte gustos, deşi înainte credeam că pasărea de la ţară trebuie neapărat marinată sau unsă cu ceva. Am avut raţa mută (care are carne ca cea sălbatică)  şi a ieşit foarte moale şi zemoasă. Puteţi folosi orice fel de pasăre aveţi (curcan, găina, raţa). Din legume cu care s-o combinaţi puteţi alege: broccoli, sparanghel, ardei, zuccini, ţelină, păstârnac, spanac şi alte frunze, vinete, ceapa, roşii, mazăre verde, varza de Bruxelles, bame etc. Puteţi să le fierbeţi ca în reţeta de mai jos sau să le faceţi la grătar, important e să fie fără ulei.

De asemenea, reţele de peşte pe care le-am postat deja vă pot fi de folos.

Raţa la cuptor cu legume fierte:

Luaţi o raţă întreagă sau porţionată, spălaţi bine carnea. Presăraţi fiecare bucăţică cu puţină sare, piper şi plante aromatice (busuioc, oregano, rozmarin). Puteţi folosi şi alte condimente, de exemplu coriandru, fenicul măcinate. Înveliţa carnea într-o folie de aluminiu sau o altă folie specială pentru copt. Închideţi bine capetele, dar lăsaţi loc înauntru. Folosiţi câteva straturi de folie dacă sunt găuri, căci va ieşi prea uscată. Introduceţi în cuptorul preîncălzit la foc mediu. Pentru raţa (din aia mică şi cu oase subţiri) e nevoie cam de 1,5 h, pui se face în 1 h.

Legumele le-am preparat aşa: Am tăiat morocovul felii mari, conopida am despărţit-o în bucheţele medii. La început am pus la fiert morcovul în puţină apă, cât să-l acopere. Am adăugat puţină sare, câteva frunze de dafin, o crenguţă de cimbru, nişte seminţe de fenicul şi o bucăţică de ghimbir proaspăt. Puteţi folosi diverse condimente, după gust. După ce morocvul a fiert vreo 5 minute am adăugat şi conopida, peste încă 5 minute, mazărea încheţată. Am mai lăsat să fiarbă 5 minute, am strecurat legumele şi am îndepărtat condimentele.

UPDATE putin altfel de retete pentru legume inabusite o aveti aici:http://blossomofanewlife.blogspot.ro/2013/08/legume-inabusite-in-suc-propriu-cea-mai.html


Sper să vă placă, mie mi s-a părut delicios aşa voi face şi de sărbători. Voi ce idei aveţi pentru masa festivă?


Comentarii

  1. imi place rata , dar nu am de unde , o sa fac curcan !

    RăspundețiȘtergere
  2. Eu am facut doar rata si gaina, dar sunt sigura ca merge si curcanul foarte bine :).

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare