Varza călită şi couscous

Într-o zi am rămas fără nici un fel de ingrediente ca să gătesc mâncărurile mele preferate şi trebuia să gătesc ceva urgent. Din legume aveam varza şi din crupe nişte couscous. Pâine ioc, aşa că am hotărât să fac o mâncare de varză şi s-o combin cu couscous. Sincer, nu m-aş fi gândid niciodată că merg combinate. Mi-a plăcut atât de mult, că a doua zi am făcut acelaşi lucru cu paste integrale şi mi-a placut la fel de mult. Este o mâncare simplă, rapidă, ieftină, nutritivă şi gustoasă. M-am gândit să împărtăşesc cu voi aceasta reţetă.
Pentru Vata este ok în cantităţi moderate, mai ales dacă se folosesc condimente şi ghee din belşug. Pentru Pitta este foarte bună, excludeţi doar condimente foarte picante.  Pentru Kapha varza călită este excelentă, iar couscous sau paste ar trebui consumate moderat. Folosiţi cât mai multe condimente picante!

Ingrediente 2 porţii: 

  • jum. de căpăţână varză (sau o varza întreagă dc e mai mică)
  • 1 ceapă albă
  • jum. cană bulion de roşii  sau roşii tocate mărunt (de preferat conservă de casă)
  • o cană couscous
  • câteva frunze de dafin
  • 1 lingurţă plante aromatice după preferinţă (eu am folosit oregano şi rozmarin)
  • jum. linguriţă seminţe de fenicul (puteţi folosi şi alte seminţe care îmbunătăţesc digestia: chimen, chimion, nigella, muştar)
  • jum linguriţă ghimbir măcinat
  • jum. linguriţă coriandru măcinat
  • opţional, 1/3 linguriţă piper negru (sau vreo 5 boabe intregi) sau un vf. de cuţit ardei iute
  • 1 linguriţă sare neiodată (după gust)
  • 1 lingură ghee sau ulei presat la rece
 Preparare (25 minute)

  1. Puneţi 2-3 căni de apă la fiert. Curăţaţi şi tăiaţi fin ceapa. Puneţi couscous într-o cratiţă adâncă.
  2. Încălziţi ghee la foc mic. Adăugaţi seminţele de fenicul şi căliţi câteva secunde, până îşi deschid aroma (dacă folosiţi seminţe de muştar acestea încep să pocnească). Adăugaţi ceapa şi căliţi câteva minute până devine translucidă. Adăugaţi coriandru, ghimbir, puţină sare şi mai căliţi câteva minute.
  3. Între timp tăiaţi varza fâşii medii. Când ceapa este translucidă, adăugaţi varza. Dacă nu aţi terminat de tăiat sau varza nu încape în cratiţă, adăugaţi câte puţin. Căliţi la foc mic amestecând des. 
  4. Când varza este bine înmuiată adăugaţi bulion de roşii, jumătate de linguriţă sare, frunzele de dafin, piperul şi plantele aromatice. Adăugaţi şi puţină apă dacă e nevoie (doar cât să acopere varza). Înăbuşiţi în jur de 15 minute sau până varza este gata. 
  5. Între timp opăriţi coucous cu apa fiartă şi adăugaţi puţină sare. Puteţi adăuga şi puţin ghee (mai ales Vata). Acoperiţi cu capac şi lăsaţi să stea în jur 15 minute. Verificaţi pe ambalaj dacă nu e cumva nevoie să-l fierbeţi.
  6. Când varza este gata verificaţi dacă mai e nevoie de condimente, ajustaţi la gust. Amestecaţi cu couscous şi serviţi imediat.

Comentarii

Postări populare