Q&A: Cum scap de constipaţie?

Constipaţia plus simptome aferente (balonarea, gaze etc.) este o chestie foarte des discutata cu cititorii mei. Am devenit experta in constipatie ;)). M-am gândit că poate mai am cititori cu această problemă care nu m-au contactat şi vreau să ofer aici câteva informaţii importante.

  • Constipaţia este un dezechilibru de Vata şi este specific pentru persoanele cu o constituţie Vata. [şi alte constituţii pot avea constipaţie, va fi alt subiect]
  • Cauzele constipaţiei sunt actiunile care cresc în exces Vata şi o dezechilibrează: un program haotic, mâncatul pe fugă, la ore şi intervale diferite, mâncare prea uscată şi aspră, exces în dietă de vegetale crude (salate), leguminoase (fasole, năut, mazăre uscată), aport prea mic de grăsime şi apă, de mâncare gătită, caldă şi digestă, exces de băuturi carbogazoase, cafea, produse procesate industrial din comerţ (fast food, conserve, alimente îngheţate etc), prea multă mişcare şi agitaţie, griji, stres. 
  • Cu toate că peste tot se vorbeşte de cât de bune sunt salatele pentru tranzit, în Ayurveda se spune clar că legumele crude cresc Vata şi deci agravează constipaţia pe termen lung.
  • Singura modalitate de a scăpa de constipaţie fără să fie nevoie să iei tot timpul nu ştiu ce suplimente este să duci un mod de viaţă şi să adopti o alimentaţia care scad Vata. 
  • Cele mai imprtante schimbări în alimentaţie pentru această problemă sunt:
  1. Unt clarificat (pentru gătit şi/sau adăugat la mâncare)
  2. Multă apă caldă pe parcursul zilei
  3. DA: lapte cald, paneer, iaurt proaspăt, ovăz, orz, nuci şi seminţe, legume dulci şi zemoase gătite cu ghee, fructe dulci şi zemoase. NU: leguminoase (lintea roşie e ok), toate felurile de varză (mai ales varza românească), frunze amare, ciuperci, fulgi, muesli.
  4. Mâncare gătită în ziua respectivă, caldă, digestă: supe, sosuri, ciorbe, legume înăbuşite, piureuri, terciuri de cereale, kitchari etc.
  5. Mese la ore fixe, fără gustari (eventual ceva fructe, suc)
  • Remedii pentru constipaţie uşoară: lapte cald + ghee înainte de somn, ulei de ricin inainte de somn, ghee + apă caldă de dimineaţa, suplimentul Triphala, masaj cu ulei de susan.
Sunt schimbări uşoare, nu trebuie să faci nimic extraodinar sau să ţii vreo dietă. Însă dacă te ţii de paşii ăştia  persevernt, funcţionează garantat. 

Comentarii

  1. Eu mi-am rezolvat aceste probleme cu un obicei pe care mi l-am facut. In fiecare dimineata manac cam jumatate de kg de fructe ca mic dejun. Orice fructe. In general cele de sezon.
    Cateodata si un iaurt gustare de dinainte de pranz. Am incercat sa adaug si seminte si tarate in alimentatie. Nu reusesc mereu, dar nu a fost o problema.

    RăspundețiȘtergere
  2. Fructe de dimineata sau ca gustare sunt o idee foarte buna, mai ales fructe dulci si cu efect usor laxativ (de exemplu struguri). Merele crude in schimb trebuie evitate.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare